Waar het tot nu toe vaak ging om het kalmeren van gefrustreerde of intimiderende klanten, patiënten of burgers, worden dienstverleners meer en meer geconfronteerd met fysieke bedreigingen. Daar konden we niet blind voor blijven en moesten we oplossingen voor zoeken. Uiteraard moet men eerst proberen met communicatieve technieken de sfeer in een moeilijk gesprek te keren en dat lukt ook meestal wel. Maar soms kan het nodig zijn om gewoon veilig uit een conflict weg te komen.
Lees meer over deze opleiding
Het contact met bepaalde mensen lijkt vanzelf te gaan, terwijl de relatie met anderen niet altijd makkelijk en zelfs soms moeilijk verloopt. Dit maakt de samenwerking allesbehalve evident, maar als professional moet je nu eenmaal met deze mensen kunnen omgaan. Hun gedrag beter kunnen plaatsen en begrijpen is al een eerste stap om vervolgens beter met hen te kunnen samenwerken. Belangrijk hierbij is een bepaald inzicht te hebben in de achtergronden en redenen van het gedrag om zo rationeler met hen te kunnen omgaan zonder irritaties, boosheid of angst.
Wat mag u verwachten in deze opleiding?
- Wat is een (moeilijke) persoonlijkheid?
- Inzicht in de verschillende persoonlijkheidstypes
- Inzicht in het eigen persoonlijkheidstype en de daarbij horende kwaliteiten en valkuilen
- Vaardigheden om samen te werken met diverse persoonlijkheidstypes en de daarbij behorende dynamieken
- Verschillende soorten simulaties (met één van onze professionele acteurs)