De zorgsector staat meer dan ooit onder druk. Zorgverstrekkers en andere medewerkers van (psychiatrische) ziekenhuizen, woonzorgcentra, thuiszorg, ambulance… staan in de frontlinie en geraken daarbij jammer genoeg maar al te vaak verzeild in moeilijke situaties. Reden temeer dus om hen de nodige ondersteuning te bieden zodat ze hun essentiële taak kunnen blijven vervullen, zonder angstig of gedemotiveerd te geraken of in het ergste geval helemaal uit te vallen.
— Schrijf U inOmgaan met agressie vraagt van de medewerkers dat ze de impact hiervan op zichzelf kunnen herkennen en als het ware vervangen door een meer professionele manier van handelen. Dit maakt dat omgaan met agressie niet louter een technische kwestie is maar eerder een globale vaardigheid die zij kunnen aanleren en bijschaven. Het komt erop neer agressief gedrag vanop een afstand te leren bekijken en er niet door meegezogen te worden, zodat men voorbij kan gaan aan de eigen irritatie en angst om zo op een rationele manier de klant te woord te staan.
— Schrijf U inCrime Control staat sinds jaar en dag bekend voor haar opleidingen rond het omgaan met verbale agressie. Deze trainingen kennen een groot succes omdat ze praktijkgericht, concreet en toegespitst zijn op de specifieke werkomgeving van de deelnemers en omdat ze uitsluitend gegeven worden door een van onze vaste trainers en professionele acteurs.
Jammer genoeg volstaan de beste sociale vaardigheden niet altijd om een conflict de kiem in te smoren. In zo een geval kan verbale agressie omslaan in een fysieke confrontatie waarbij men er zelfs met de beste communicatie skills niet zomaar uit zal geraken. Op dat moment is het uiterst belangrijk om over voldoende kennis en vaardigheden te beschikken om de eigen fysieke integriteit te kunnen beschermen.
— Schrijf U inWaar het tot nu toe vaak ging om het kalmeren van gefrustreerde of intimiderende klanten, patiënten of burgers, worden dienstverleners meer en meer geconfronteerd met fysieke bedreigingen. Daar konden we niet blind voor blijven en moesten we oplossingen voor zoeken. Uiteraard moet men eerst proberen met communicatieve technieken de sfeer in een moeilijk gesprek te keren en dat lukt ook meestal wel. Maar soms kan het nodig zijn om gewoon veilig uit een conflict weg te komen.
— Schrijf U in